WebGarden

A WebGarden blogja

Marokkó - Az első benyomás: irodanyitás, cégalapítás

2017. január 03. 14:56 - webgarden

 

Sűrű, fárasztó, de annál izgalmasabb és produktívabb út áll mögöttünk. Visszatértünk Marokkóból tele információval, ötletekkel és tervekkel.

Ebben a bejegyzésben ígéretünkhez híven megosztjuk olvasóinkkal a Marokkói tapasztalatainkat, amiket személyesen, a helyszínen szereztünk, előkészítve a WebGarden leányvállalat alapítását és iroda nyitását.

2016.11.21.-én hétfőn indultunk hárman Budapestről Casablancába. A csapatot Kodolányi Endre, a WebGarden tulajdonosa és ügyvezetője, Gál Attila, a WebGarden igazgatóhelyettese és egy jóbarátunk erősítette.

A repülést nem a legegyszerűbben oldottuk meg (ennek költséghatékonysági okai voltak): Budapestről Bécsbe autóval mentünk, onnan pedig Casablancába Párizsi átszállással repültünk. Ez időben nem a legrövidebb megoldás, viszont mivel későn foglaltunk, ezért ez maradt, mint opció. Normál esetben van Budapest-Párizs-Casablanca vagy Bécs-Marrakech járat, amivel érdemes még utazni. Tanulság, hogy legközelebb hamarabb lefoglaljuk a repülőjegyeket.

De miért Casablanca?

2016-11-23_15_27_35.jpg

Amikor felmerült, hogy szeretnénk irodát nyitni Marokkóban, az alábbi városok jöttek szóba (elsősorban az infrastruktúra miatt: ezekben a városokban elérhető a Maroc Telecom 100Mbit-es szolgáltatása, valamint van közvetlen vagy 1 átszállásos repülőjárat oda):

  • Tangier-Tetouan
  • Rabat
  • Marrakech
  • Casablanca

Első körben költségoldalról közelítettük meg a döntést: mennyibe kerül irodát és albérletet bérelni, mennyibe kerül egy ebéd, taxi, tömegközlekedés stb… Azt tapasztaltuk, hogy Marrakech eléggé költséghatékony, Casablanca pedig az egyik, ha nem a legdrágább város. Viszont összességében egy magyarországi cégnek nem számottevő a különbség, amit havi szinten lehetne spórolni a város kiválasztásával.

A legfontosabb kérdésre, ami eldöntötte, hogy hol nyitjuk meg irodánkat, a Rekrute.com HR cég adott választ, akiket a Marokkói Befektetési Ügynökség mutatott be nekünk.

A kérdésünk arra vonatkozott, hogy hány IT-s munkavállaló van az adatbázisukban a fenti városokból, ebből mennyi PHP programozó, városonként hogyan oszlik meg a számuk és milyen fizetési elvárásaik vannak. Legnagyobb örömünkre a megkeresés után pár órával már meg is kaptuk a részletes adatokat, melyek nem hagytak más választási lehetőséget, mint Casablanca.

2016-11-24_16_04_47.jpg

Találkozók, eredmények

A lent töltött hét viszonylag sűrű volt, de ennek köszönhetően eredményes is. Első nap találkoztunk a HR céggel, akik vállalják a toborzást. A Rekrute rendelkezik Marokkó legnagyobb adatbázisával életrajzokból, ezért eléggé magabiztosan tudták ajánlani a szolgáltatásaikat. Mivel nagyon szimpatikusak voltak, ezért úgy döntöttünk, hogy nem keresünk másik HR céget, hanem velük fogunk dolgozni.

Második nap érkezett Rabatból a Marokkói Befektetési Ügynökségtől Maria Ouazzani Chahdi, és személyesen segített nekünk tájékozódni a cégalapítással kapcsolatos ügyintézésben.

Első utunk az OMPIC nevű ügynökséghez vezetett, ahol igényelni kell egy „Certificate Negatif” nevű igazolást, ami tanúsítja, hogy ilyen vagy hasonló névvel nincs még cég regisztrálva Marokkóban, valamint a kiadástól számított egy éven belül csak mi alapíthatunk ezzel a névvel céget. Emellett kifejezetten ajánlották, hogy védessük le a logónkat náluk. Amint kész van a marokkói cégünk, el is kezdhetjük a folyamatot, mely viszonylag gyors és olcsó. Az OMPIC-nál nagyon kedvesek voltak, elmagyaráztak minden folyamatot és egyúttal megszereztük a Certificate Negatif-ot is.

Következő látogatásunk a CRI (Centre Régional d'Investissement)-be vezetett, ahol találkoztunk az éppen odalátogató Magyar Delegációval is. Itt is nagyon kedvesek voltak velünk és mindent elmagyaráztak, ami érdekes lehet annak a külföldinek, aki céget alapít Marokkóban. Valójában az igazi meglepetés itt ért bennünket, mert amellett, hogy 1 hét alatt elkészül a cég, azt is megtudtuk, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén 5 évig több közteher megfizetése alól mentesülünk. Továbbá a megbeszélés végén azt is elmondták, hogy az ANAPEC (lásd lejjebb) minden felvett munkavállaló után képzési támogatást fizet a cégünknek, ami egyébként nem kis összeg.

Harmadik nap meglátogattuk az ANAPEC-et, ami hasonlít nálunk a munkaügyi központhoz. Itt is nagyon kedvesek voltak és elmondták, hogy hozzáférést adnak az adatbázisukhoz, hogy kedvünkre tudjunk válogatni a potenciális kollégák közül és a számunkra legjobbakat tudjuk szerződtetni. Mindemellett elmondták azt is, hogy minden egyes felvett és felvenni kívánt munkavállalóra felvétel előtti, felvételi és folyamatos tréningekre pénzbeli támogatást adnak, ami elég komoly összeg.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://webgarden.blog.hu/api/trackback/id/tr212093977

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása